If you're going to San Francisco...

Je vais vous faire un petit topo des 6 mois que j’ai passé dans cette ville, de Septembre 2012 à Mars 2013. J’ai choisi San Francisco parce que je suis une grande fan des USA depuis que je suis toute petite… Mon père m’a, plus ou moins, initié à tout ce qui est séries et films américains. J’ai toujours voulu avoir des meilleurs amis comme dans Friends en fait… Du coup partir aux Etats-Unis ça ne pouvait pas se négocier, c’était un peu comme un rêve de gosse. Je voulais voir ce qui se passait de l’autre côté du monde !

J’ai commencé à voyager assez tard, quand je suis partie à l’université. C’était toujours des petits voyages de quelques jours et en Europe. Mais je rêvais de m’en aller sur un autre continent, toujours un peu plus loin. Je suis partie d’Ajaccio pour aller à Aix-en-Provence puis Paris et après SAN FRANCISCO. Les rues qui montent et qui descendent, le cable car, le Golden Gate Bridge. La Californie quoi, les surfeurs, le climat canon toute l’année, l’ouverture d’esprit des gens, tout ça tout ça ! Ca faisait un moment que je pensais au depart, mais c’était toujours un peu compliqué. Tu sais, les grosses décisions... Le genre que tu n’as pas envie de regretter et jusqu’au dernier moment tu te dis que tu as peut-être fait une connerie. Tu es dans ton petit train train quotidien et il faut tout chambouler pour l’inconnu ! Et puis tes proches, ils s’inquiètent : attention c’est la crise tu ne retrouveras peut-être pas un boulot, et puis j’ai vu une émission sur la Californie, il y a des VOLEURS et tout, et puis tu ne parles pas bien anglais, et blablablabla…… Enfin si tu écoutes les gens ce n’est JAMAIS le bon moment. Mais ça, c’est simplement parce que LE bon moment ça n’existe pas.

Pour ce genre d’expérience il faut juste le vouloir. Mais ne vous inquiétez pas, on ne le regrette jamais ;) L’envie devient plus forte que tous les petits problèmes autour et un jour tu te lèves et tu te dis, c’est bon J’Y VAIS ! A MOI LA CALIFORNIE, LES PALMIERS, LES SURFEURS, LES GENS COOL, bref, vous avez compris ! Bon, j’avais des amis qui étaient là bas et de voir leurs photos tous les jours celà m’a aussi aidé à sauter le pas ! J’ai organisé mon voyage toute seule, plus ou moins en me renseignant un peu autour de moi. Donc pour vous aider à sauter le pas et surtout que vous ne ratiez pas une expérience magique, je vais tout vous raconter ou presque ;)

Écoles

Il y a énormément d’écoles de langue et c’était assez difficile de les comparer. J’avais entendu beaucoup de choses sur des écoles qui pouvaient être bien dans une ville mais pas dans une autre. Du coup c’était un peu délicat pour les choisir sachant que le prix est quand même assez conséquent… Alors pour le coup, j’ai tout simplement suivi l’avis d’amis déjà sur place et j’ai choisi l’Intrax ! Je n’aurais pas pu être plus ravie, tous les profs étaient super gentils et patients, l’école avait de nouveaux locaux très agréables dans un immeuble qui se trouve près du quartier d’Embarcadero. Je la recommande à tout le monde ! Le système de passage d’un niveau à un autre est plutôt bien foutu. Une session complète dans un niveau dure 8 ou 9 semaines mais les étudiants ont la possibilité, s’ils le souhaitent, de passer le test pour le “level up” (le niveau supérieur) à partir de 3 semaines de cours s’ils se sentent à l’aise. Toute l’équipe administrative est très disponible, on vous connait et reconnait très rapidement malgré le nombre d’élèves qu’ils peuvent recevoir.

NB: Intrax se trouve aussi à San Diego et Chicago et vous donne la possibilité de changer si vous le souhaitez. Donc si vous avez envie de découvrir une autre ville pendant votre voyage, vous pouvez le programmer en avance. Le prix reste le même pour l’école ! Si vous voulez faire 3 mois à San Francisco et 3 mois à Chicago par exemple, c’est possible !

Stage

 

Je n’ai pas eu l’occasion d’en effectuer un (par manque de temps) mais l’école est très bien préparée si vous le souhaitez. C’est assez flexible et quelqu’un vous accompagne tout au long de vos démarches. Sachant qu’une expérience professionnelle à l’étranger est toujours très bien vue dans un CV…

Le mot d’ordre dans l’école “ONLY ENGLISH” qui est respecté de tous ! Et pour vous encourager, quand vous parlez anglais dans les couloirs on vous offre un bon. Le bon du bon élève quoi ;) Au bout de 5 tu peux avoir ton mug made in Intrax ! C’est pas grand chose mais je trouve que c’est sympa

Si je devais conseiller quelqu’un je lui dirai d’aller à l’Intrax ou à Saint Giles qui étaient à mon avis les meilleures écoles de San Francisco d’après les retours que j’ai pu avoir. Certains amis ont même changé d’école en cours de route car ils n’étaient pas à l’aise avec l’école dans laquelle ils étaient.

Logements

Alors… le logement… c’est un gros morceau ! J’étais partie dans l’idée de trouver une coloc. Genre vivre avec des américains, avec des colocs “à la Friends”, et devenir une vraie californienne, faire du skate et du surf ! Mais bon, je partais déjà pour 6 mois à San Francisco donc il ne fallait pas trop rêver non plus !

N.B : Un hostel est basé sur le même principe qu’un hôtel la location d’une chambre double ou simple à partager ou non. On les appelle aussi des résidences car la locations peut-être de longue durée.

Location

Pour une location, je vous conseille de vous rendre sur le site craiglist qui est très utilisé par les américains et pour tout : achat de meuble, logement, boulot, etc. L’ergonomie du site n’est pas vraiment géniale, il faut fouiller mais on trouve beaucoup de choses. Ma recherche de colocation n’a pas vraiment porté ses fruits… Les locations de chambres dans des appartements étaient vraiment très honéreuses, du genre plus de 1 000$/mois pour une chambre vide ! Puisque j’étais là seulement pour 6 mois et que j’avais loué une chambre dans une résidence pour 1 mois je n’avais pas vraiment envie de meubler une chambre pour 5 mois mais bon c’est faisable. Il faut bien connaitre les quartiers pour pouvoir choisir et ne pas se tromper :) Mais c’est possible et je pense que c’est une expérience qui peut être très enrichissante ! Quand on est dans un appartement on se sent plus rapidement chez soi et on prend plus facilement ses marques. Même si San Francisco t’accueille à bras ouverts et l’atmosphère générale te fait tout de suite te sentir chez toi.

Résidences

Donc moi, par la force des choses j’ai plutôt opté pour une résidence, là aussi… l’école me proposait plusieurs choix : certaines avec des appartements à partager, d’autre des chambres simples ou doubles, etc. Mais attention ! Les annonces sur la localisation sont très très très mensongères ! Enfin on ne vous prévient pas du tout qu’à San Francisco, d’une rue à une autre ça peut devenir un peu craignosse. Et que le quartier Tenderloin n’était pas vraiment fréquentable ! J’ai choisi ma résidence un peu au hasard on dira… Puisque je ne connaissais pas les quartiers, je me suis dit, “ bon je vais pas prendre la moins chère mais pas la plus chère non plus ”. J’avais 3 choix et j’ai choisi la résidence “moyenne” que proposait le même groupe qui s’appelait Vantaggio. A ce jour, les résidences du Vantaggio n’existent plus, elles ont été rachetées quand j’étais encore à San Francisco. Bref, j’ai vécu pendant 1 mois (je m’étais dit que c’était le temps qu’il me fallait pour trouver une coloc) au Vantaggio à Turk Street… C’était une expérience assez spéciale. Je tiens à préciser que la résidence se trouve dans un mauvais quartier, Turk Street est une des rues à éviter à tout prix quand vous êtes à San Francisco. Je dis bien qu’elle n’est pas trop fréquentable, spécialement la nuit et quand vous êtes seul. Je ne me suis jamais, au grand jamais faite agresser dans mon quartier mais il y a énormément de SDF et de drogués qui traînent par là. C’est toujours un peu délicat de passer par des rues du genre quand on est une fille et quand on rentre seule le soir. Bien que les gens, même s’ils sont SDF, ne sont pas agressifs et ne vous arrêtent pas dans la rue pour un oui ou pour un non, si vous pouviez l’éviter, c’est mieux ! Ce n’est pas une ville dangereuse. J’ai vécu 3 ans à Paris et je peux vous dire que San Francisco à côté c’est de la rigolade ! A la fin de mon premier mois, j’ai changé pour vivre au Vantaggio Cosmo. C’est là où étaient pas mal de mes copains de classe et c’était la version haut de gamme des résidences du groupe Vantaggio. Bon pas spécialement top mais la rue était sympa, une autre résidence du même genre se trouvait quelques mètres plus bas et il y avait pas mal de restaurants / bars aux alentours, les transports en commun à proximité desservaient bien la ville, donc un bon deal.

NB : Il faut se méfier des photos que l’on peut trouver sur les sites internet. Sur celui du Vantaggio Cosmo, une salle de sport était présentée et disponible dans la résidence... Effectivement, elle existait bien, mais pratiquement aucune machine ne fonctionnait normalement ! Bon il faut dire que le fait qu’il ferme quelques mois plus tard n’a sans doute pas aidé à la rénovation mais bon, on ne vous prévenait pas avant votre arrivé.

Bons plans

Pour info, voici d’autres liens pour trouver des résidences / studio dans le même style :

USA Hostel : C’est l’hostel qui se trouve à quelques mètres du Vantaggio Cosmo - très sympa, l’équipe est super accueillante et les parties communes sont très cool : jolie cuisine, baby foot, cinéma, laverie, etc. Tout est récent et en bon état. Je pense que les chambres sont un peu petites comparées au Vantaggio cosmo mais rien de très choquant ou dérangeant :) Le seul problème que j’ai rencontré c’est que beaucoup de français vivaient là bas… Du coup pour rencontrer des étrangers ou bien pour parler anglais c’est un peu plus compliqué, même si d’autres moyens existent, bien entendu !

Spaulding Hotel: J’ai aussi eu de bons retours sur cette résidence mais je n’ai pas eu l’occasion de visiter les chambres. Bien placée, à union square et juste à côté de market street.

Fillmore Center: Ce n’est pas un hostel mais une résidence comprenant plusieurs types d’appartements et studios. C’est très sympa et agréable ! J’ai eu l’occasion d’en visiter plusieurs, souvent des appartements loués pour 4 personnes, c’est très bien agencé et moderne. Je pense que c’est un très bon deal si vous comptez partir pour une longue période. Le fait de ne pas avoir un vrai “chez moi” m’a un peu manqué pendant ces 6 mois, au bout d’un moment c’est déroutant... Je pense que tous les appartements sont meublés ou semi-meublés donc vous n’avez presque qu’à déposer vos valises :)

Quand partir?

Alors je suis restée à San Francisco de Septembre à Mars et personnellement je n'ai eu besoin ni de doudoune, ni de gant ! Le temps est toujours constant, c'est toujours mi-saison ! Je vous conseillerais quand même d'y aller au mois de septembre - octobre. Pourquoi pas pour un évènement ?! Halloween par exemple ! Les américains raffolent de cette fête et personnellement moi aussi ! Des magasins éphémères poussent un peu partout dans la ville pour laisser place aux décorations et costumes, c'est parfait ! Sinon, le temps est plutôt clément (des températures assez élevées), il y a souvent l'été indien, donc il fait très bon en septembre octobre plus qu'en juillet août à San Francisco. Et puis vous aurez peut-être l'occasion de voir le Golden Gate Bridge en entier pendant votre séjour :)


City guide

Voici un petit récapitulatif des endroits que j'ai testé durant mon séjour à San Francisco et qui pourront vous plaire. J'ai eu l'habitude de fouiller souvent sur le web pour trouver des petits restaurants sympas, dans les guides ou bien de me promener dans les quartiers ou simplement flâner et m'arrêter dans un endroit où la déco me plaisait par exemple. Donc voici ce que j'appellerai mes découvertes, classées par quartier mais aussi la liste des choses à tester quand vous êtes à San Francisco !

Un conseil que je peux vous donner, ne visitez pas San Francisco comme les autres villes... Perdez vous dans la ville, marchez de quartier en quartier, la ville regorge de secrets, de petites ruelles, d'art dans tous les coins ! Lorsque vous allez passer d'un quartier à un autre vous allez avoir l'impression que vous avez changé de ville, d'ambiance, de tout ! Privilégiez les couchers de soleil aux lieux touristiques ;)

Jetez un coup d'oeil sur ces sites qui regroupent les différents évènements qui se déroulent dans la ville tout au long de l'année : concerts, fêtes, soirées, etc. Il se passe tous les jours quelque chose à San Francisco donc n'hésitez à y aller aussi souvent que possible, pour les petits budgets et les autres c'est aussi intéressant car il y a souvent des infos sur des réductions ou promotions disponibles.

CMYK City - San Francisco
SF Fun Cheap

À tester

  • Un burger chez IN-N-OUT et Super Duper (grosse préférence pour Super Duper)
  • Un cheese cake au cheese cake factory
  • Du crabe à Fisherman’s wharf
  • Un restaurant mexicain dans le quartier méxicain, Mission District
  • Une soirée karaoké ou/et une soirée dans un piano bar
  • Aller jusqu'à Sausalito en vélo en passant par le Golden Gate Bridge
  • Aller voir les otaries à Fisherman's Wharf
  • Visiter le quartier hippies et faire du shopping
  • Regarder le coucher du soleil à Twin Peaks et à Baker Beach... Enfin plus ou moins de n'importe où, c'est un peu un tradition
  • Pic-niquer à Dolores Park - Bruncher au Mama's
  • Aller voir un match de Basket, Baseball et/ou Football american
  • Visiter Alcatraz, réservez vos billets au plus tôt pour les voyages de courte durée
  • Prendre le Cable Car et faire un tour
  • Se promener à Castro et voir les gens tout nus (mais pas que ;) )

Union square et les alentours

C'est le quartier touristique mais vous êtes obligé d'y faire un arrêt. Le coin est bien desservi, les plus grandes enseignes de luxe s'y trouvent. Mais c'est aussi de là que vous pourrez prendre le cable car pour vous promener !

Cafés:

  • Cup a Joe : à l'angle de Leavenworth et Sutter Street, avec une petite terrasse... très agréable pour travailler et prendre le soleil.
  • Sugar café : 679 Sutter Street (l’hiver il y a une cheminée allumée c’est super sympa). Je l'ai plus testée l'après-midi mais il s'avère que c'est aussi un endroit pour sortir :)

Pour manger:

- Chopstick : 883 Bush Street, très bon restaurant chinois.
- Sankaru : 704 Sutter street, très bon restaurant japonais.
- Cheese cake factory, dans le centre commercial de Macy’s à Union Square. Les cheese cakes sont vraiment super bons ! il faut tester ça au moins une fois. C’est aussi un restaurant où il y a un mélange de toutes les cuisines qui est pas trop mal mais il faut y aller tôt parce qu’il y a toujours beaucoup de monde. Mais on ne s'y trompe pas, c'est un restaurant correct.
- Thai stick : A l'angle de Post Street et Jones Street, un bon restaurant chinois qui fait aussi des plats à emporter.
- Honey honey : A l'angle de Post Street et de Taylor Street, c’est un endroit agréable pour bruncher, les pancakes sont très alléchants :)
- Cocobang : 550 taylor street, un restaurant Coréen délicieux. Ce sont mes amis coréens qui étaient en cours avec moi qui me l'ont fait découvrir !
- Super Duper : 2304 market street, les meilleurs burger que j'ai mangé à SF.
- Mexican kitchen : Près du Yerba Buena Park, grand restaurant mexicain moderne.
- Lori’s diner : 500 Sutter Street (il y en a d’autres dans la ville mais celui-ci est le plus connu et le plus grand). La décoration est typiquement américaine, et la nourriture aussi bien entendu ! A tester pour des énormes petit-déjeuners ou brunch : pancakes, milkshakes de toutes les sortes, etc.

Pour sortir:

N'oubliez pas qu'à San Francisco les clubs ferment à 2h du matin. Certain iront jusqu'à 4h mais c'est le maximum.

- Le starlight : 450 Powell Street, un bar qui se trouve au dernier étage d’un hôtel. Il offre une vue superbe sur San Francisco.
- Dueling Pianos at Johnny Foleys : 243 O'Farrell Street. C'est un de mes endroits favoris, je n'y ai pas passé beaucoup de soirées mais pour le peu ça m'a marqué. Vous entrez dans ce bar qui se trouve en sous-sol et vous découvrez deux pianistes se laissant guider par les consommateurs du bar. Le principe est simple, sur chacune des tables vous trouverez des papiers vous permettant d'écrire le nom de l'artiste et le titre de la chanson que vous souhaitez les entendre chanter. Accompagnez votre papier d'un petit billet et le tour est joué :) Ils vous interprèteront votre chanson à leur manière, qui vous transportera d'ailleurs ! L'ambiance est au rire et à la fête, comme je les aime !
- Ruby skye : 420 Mason Street, c’est un club pas trop mal avec de la musique pop, rock et du rap. J'allais souvent là-bas parce que mon hostel était tout à côté. Si vous êtes avec vos amis, il n'y a pas de raison de ne pas passer une bonne soirée. Sachez qu'un toboggan se trouve à l’entrée de la boîte... Faites attention si vous êtes déjà alcoolisés ;)
- Infusion : 124 Ellis Street, c'est le bar d’un hôtel, un endroit sympa. - 222 hyde : 222 hyde street, c'est un club house / techno branché.
- Vessel :85 Campton Pl, un club avec de la bonne musique, près du magasin Nike à Union Square.

D'une manière générale, toute la rue de Polk Street en partant de Post Street jusqu'au quartier de la Marina est remplie de bars/restaurants à tester, dont : - Parilla : 1760 Polk Street, un restaurant mexicain sympa et cheap.

Shopping: Bon à Union Square il y a toutes les grandes enseignes, les grands centres commerciaux comme : Levis (union square) sur 3 étages, Uniqlo, Nike, Apple, Bloomingdale’s, Macy’s, Westfields (sur market street) avec : Abercrombie, top shop, adidas, american eagles, etc. (il y a aussi de très bons cupcakes au 1er sous-sol du centre commercial).

Vous trouverez aussi des magasins de souvenirs avec des casquettes des équipes de basketball, baseball, football américan, etc. sur Powell street.

Embarcadero

Embarcadero, le port de San Francisco, il se trouve au tout début de Market Street (la rue principale). Si vous y allez en hiver, je vous invite à faire du patin à glace juste à côté du Ferry Building et à vous rendre à l'hôtel Hyatt Regency qui vous offrira un cadeau magique pour l'occasion grâce à ses décorations majestueuses. Promenez vous aux alentours, il y a des jolis endroits à découvrir.

Marchez tout autour du Ferry Building, jusqu'au bout des quais, vous aurez une vue merveilleuse sur la ville.

Pour manger :

- Le Ferry Building : Vous y trouverez un grand nombre de restaurants en tous genres. J'en ai testé quelques uns et ils étaient tous super. Entre marchés et restaurants utilisant des produits de qualité, c'est un endroit très sympa où se promener.

North beach

Le quartier Italien de San Francisco, vous ne pourrez pas le louper, des drapeaux italiens sont peints sur la plupart des poteaux du quartier. Rempli d'histoire et de jolis petits cafés et restaurants, il a son propre charme.

Cafés:

- Caffe trieste : 601 vallejo street, tester le café latte dans un des plus vieux café de North Beach.
- The station : 596 Pacific Avenue, c'est un endroit moderne où le personnel est très sympathique. Je m'y arrêtais souvent pour travailler ou prendre un chocolat chaud.

Pour manger:

- Mama’s : 1701 stockton street. C'est un des endroits les plus célèbres pour bruncher... D'ailleurs la longueur de la queue à votre arrivée vous donnera une idée de sa popularité. C'est très bon et très sympathique donc si vous avez le temps de vous arrêter n'hésitez pas :)
- Ideale : 1309 Grant Avenue, un bon restaurant italien (forcément).
- Katsu : 745 Colombus avenue, un restaurant japonais très bien et sympa.
- Caffé roma : 526 Columbus Street, de très bons sandwichs à emporter et à déguster dans Colombus Park aux beaux jours.
- Golden boy : 542 Green Street, délicieuses pizzas dans un endroit typique des films américains. S’il fait beau je vous conseille de prendre à emporter et d'aller au parc. Sinon la déco est marrante mais pas très accueillante...
- Tommaso’s : 1042 kearny street. Le plus vieux restaurant italien de north beach

A visiter:

Il y a plusieurs musées dont le Beat Museum et la librairie BookStore qui ont eu la joie de recevoir des auteurs comme Jack Kerouac. North Beach est rempli de lieux où les artistes se perdaient volontiers pour laisser place à leur créativité.

Promenez-vous sur Jackson Street, la rue abrite de petits immeubles en brique rouge du vieux San Francisco. Celle-ci vous mènera jusqu'au Jackson Square. D'ici vous aurez une vue merveilleuse sur le vieux San Francisco et le nouveau, avec le contraste entre les petits immeubles et les buildings de Financial District. C'est assez impressionnant.

Chinatown

Alors alors, si vous n'avez jamais été en Chine ça sera l'occasion ! Et oui, China Town c'est un petit bout de Chine à San Francisco. C'est évidemment à visiter et à découvrir. Les noms des rues sont inscrits en anglais et en chinois, si ce n'est pas totalement en chinois des fois. Si vous souhaitez faire vos courses, c'est aussi intéressant car moins cher qu'ailleurs.

Promenez-vous dans le quartier et rendez-vous au Golden Gate Fortune Cookie au 56 Ross Alley pour acheter quelques Fortune Cookie, découvrir comment ils sont réalisés et ce que raconte votre avenir vous réserve ;)

Hayes valley

Ahhhh celui-ci est un des plus mignon, entre Haight-Ashbury et Marina District dans le style, vous pouvez vous y perdre en partant des Painted Ladies et en redescendant la rue. Petits restaurants et magasins mignons... Mais surtout les meilleures glaces de la ville ! Enfin, les meilleures glaces que je n’ai jamais mangé (et pourtant...).

Ice cream:

- Smitten Ice cream : 432 Octavia street. C'est un foodtruck installé dans le quartier avec des petites guirlandes mignonnes, vous vous arrêtez et commandez votre glaces qui est réalisée sur place. Hannn j'aimerais tellement pouvoir en goûter une aujourd'hui avec cette chaleur. J'y allais même quand il faisait froid pour vous dire... L'histoire est à découvrir sur leur site. C'est un arrêt obligatoire !

Shopping:


- Azil boutique : 451 Hayes Street. Une petite boutique sympa où j’ai trouvé pleins de bijoux (bagues, colliers).

Marina district

La marina est le quartier "riche" de San Francisco. Mais aussi le plus plat ! Il a été construit avec les "déchets" du tremblement de terre de 1906. Impressionnant ? Il regorge de petites maisons complètements différentes les unes des autres. Et bien entendu du Palace of Fine Art qui a été construit à l'occasion de l'exposition internationale de Panama-Pacific organisée en 1915 et qui est magnifique !

Pour sortir ou pour chanter : - Silver Clouds : 1994 à l'angle de Lombard Street et Webster Street. C’est un bar-karaoké vraiment super sympa et marrant ! J'y ai passé une soirée, c'est tout à fait comme dans les films américains... Si vous êtes dans le coin, rien ne vous empêche d'y faire un tour bien au contraire ;)

Shopping :

- Fawn : 3108 Fillmore Street. De jolis habits et bijoux.

Haight ashbury / Castro

Voilà voilà, la plus grosse partie ahaha. Le quartier où j'ai passé le plus de temps... Le Lower Haight. Un mélange de gens de toutes sortes, souvent un peu déjantés... c'est certainement pour cela que ça me plaisait ! C'est dans ces quartiers que les mouvements gay et hippie ont commencé. L'ambiance y est toujours présente... et la liberté des gens se fait aussi ressentir.

A Castro vous verrez des personnes nues marcher ou prendre des cafés en terrasse... Dans le quartier hippie vous découvrirez des artistes... Les couleurs et les Hommes vous feront eux-mêmes apprécier ces endroits incontournables.

Pour manger :

- Café international : Mon endroit préféré, pour manger mais aussi pour se détendre. La patronne est une personnalité, elle vous reconnaitra assez rapidement si vous y retournez deux fois d'affilée... Elle parle plusieurs langues et voyage grâce à ses clients. A l’angle de Haight et Fillmore street... allez-y pour déguster la middle east plate, une quiche, un cookie (réchauffé) et les smoothies. Je ne sais pas si c'est toujours d'actualité mais certains vendredis soir, des artistes viennent se produire... et c'est assez original !
- Café du soleil : A l'angle de Fillmore et Waller street. La terrasse est toute la journée au soleil ce qui est très agréable... parfait pour une pause déjeuner. C'est un petit restaurant "français".
- Samovar lounge : 498 sanchez street, très sympa pour bruncher.
- Bisou : 2367 market street, un bistrot français dans le quartier gay qui fait des brunchs ! Buvez du mimosa pour un brunch bien arrosé ;)

Pour sortir ou boire un verre :

- Mad dog in the Fog : 530 Haight Street. Billard, grand comptoir en bois, parfait pour boire des bières, regarder un match et faire des rencontres.

Shopping:

-D-structure : 520 Haight Street. Mi-gallerie d'art, mi-concept store, D-structure est à l'image de la ville, un condensé d'art et de culture en un seul et même endroit. Tous les mois un nouvel artiste est exposé dans le magasin, et tous les premiers vendredis du mois une soirée est organisée pour présenter ses oeuvres. Puis chaque vendredi une petite soirée vous permet d'admirer le travail des artistes et de faire vos emplettes tout en faisant connaissance avec les gens du quartier et en buvant des bières ou un whisky. C'est ici que j'ai fait mes plus belles rencontres... C'est ouvert à tous donc si vous passez dans le coin n'hésitez pas à vous y aventurer. Faites la connaissance de Devon, le patron de ce lieu !
- Shoebiz : 1420 Haight Street (il y a en a d'autres dans la ville). C'est là que j'ai trouvé les Minnetonkas à 45$, il a des chaussures très sympas (pour homme et femme) et le magasin adidas à l’étage.
- Ambiance : 1458 Haight Street, il faut fouiller car il y a un large choix de vêtements, mais vous pourrez y trouver des choses originales et colorées.
- Genisis : 1573 Haight Street, des bijoux indiens fait mains et de jolies dreams catcher.
- Loved to death : 1681 Haight Street, c’est un magasin des curiosités avec des crânes pour la déco, des livres de magie... Assez marrant et original !

Mission district / Dolores Park

Mission, le quartier Mexicain mais aussi et surtout, le quartier du Street Art. Près de Dolorès Parc, aventurez-vous un peu partout pour découvrir les oeuvres peintes sur les murs. A l'image du Women's building, c'est assez impressionnant !

S’il fait beau il faut absolument prendre le soleil à Dolores Park. Il y a un petit marché à côté où tout le monde va faire ses courses. Les gens font des BBQ, emmènent leurs baffles pour écouter de la musique, ils fument de la weed, donc ils sont plutôt cool... C’est un peu le Woodstock des temps modernes ;)

Pour les courses il y a de très bons produits frais, n'hésitez pas à y acheter quelques fruits et bières et simplement vous poser dans l'herbe !

Street Art: Pour le Street Art, rendez-vous à Clarion Alley, au Women’s building et promenez-vous dans les rues du quartier. Vous tomberez peut-être sur un artiste en cours de réalisation !

Prendre un café :

- Craftsman and wolves : 746 Valencia Street, pour le goûter. Le chocolat chaud et les gâteaux sont délicieux.

Ice cream:

- A l'angle de Dolores Street et de la 18ème, pour les beaux jours il y a souvent la queue. Les glaces sont bonnes et rafraîchissantes !

Pour manger, restaurants mexicains :

- Salt house : 545 Mission Street - Taqueria cancun : 2288 Mission Street
- Luna park : A l'angle de Valencia Street et la 18ème

Shopping : Il faut se promener sur Valencia street, Mission Street et la 16ème. Il y a de petites boutiques géniales pour les vêtements et les bijoux comme par exemple : O After life, 988 Valencia Street.

SOMA

DSC_0237

C'est dans ce quartier que se trouve les musées :) et oui on en avait presque pas parlé jusqu'ici mais c'est aussi une partie intéressante !

A visiter :

- SFMoMa : 151 Third Street, il est à faire. Sur 3 étages avec de nouvelles expos assez fréquemment. Le magasin du musée est aussi très sympathique.

- Près du Yerba Buena Parc : de nombreuses galeries tout autour, dont la 111 Minna Gallery (111 minna street) et Brainwash Gallery (1122 Folsom street), une laverie automatique revisitée en lieu artistique

Voilà tout, j'espère que vous avez apprécié cet article. Bien entendu, je ne peux pas tout vous raconter... j'ai aussi mes petits secrets ;) Mais l’objectif est de vous aider à profiter le plus possible de la ville ! Elle regorge de jolis endroits, mystérieuse et pleine de surprise j'ai rarement vue une ville comme celle-ci. Elle englobe tous les genres et toutes les nationalités, d'un quartier à l’autre vous aurez l'impression que vous avez changé de ville ! N'hésitez pas à marcher, c'est dans ces moments là que vous allez découvrir les meilleurs endroits et faire des rencontres. Pour ma part je pense que c'est ce qui fera votre voyage ;)

N'hésitez pas à partager vos adresses si vous en avez et à me faire part de vos retours si vous avez testé certains de ces endroits ;) Je termine avec une lettre magnifique qui a été rédigé par une jeune fille qui vit actuellement à San Francisco, elle retranscrit exactement ce que l'on ressent quand on y est :

"Dear San Francisco, New York may be The City That Never Sleeps, but you are the City That Knows How. ‘How’ to do what? Well – everything. You are the city that knows how to have fun, how to embrace diversity, how to recover from adversity, and how to create products that the world didn’t know it needed. Your talents are countless but I didn’t realize much of this right away. I was smitten by your light, your taste and your variety before I knew about your other qualities, and I suspect that I still haven’t discovered them all. Fortunately, I have a lifetime to find out about them..." Lire la suite


English version

I’m gonna write everything I can about my 6 months journey I spent in San Francisco. It was one year and a half ago, from september until march 2013. So, to start properly, you have to know that I chose San Francisco because I’ve been a big Fan of the USA since I was a toddler. This came from my father. He’s a huge fan of american TV Shows and movies and he used to let me watch everything with him. I always wanted to have best friends like the TV show Friends… So when I decided to move, the US was the first destination on my list. It was a little dream I had. I wanted to go to the other side of the world!

I started to travel quite late, when I was at the university. It was always little travels of a few days or long week-ends and always in Europe. And I always had this feeling that I wanted to go further, in another country far away. I left my hometown Ajaccio (a little city in Corsica, an island in the South of France) for Aix-en-Provence, also a little city, then Paris and to finish SAN FRANCISCO. The streets going up and down, the huge and beautiful Golden Gate Bridge, the cable car, and gosh California! Surf, skate, sun, positive mind, good weather… everything I wanted! I had been thinking about it since a long time, but you know, it’s always complicated to take big decision like this! You’re afraid to make a mistake, so I had to prepare myself and think about it seriously... and then you realize that you want to go, put away everything and you take your decision! Like I want to go there, I want to live this experience! There is never a “good time” when everything is going your way, everybody will be afraid for you, your family, your friends, it’s normal you know it’s because they love you. But don’t let other people’s fears become your fears. Everyone has their personality and nobody will live this experience for you! Keep this in mind. But if I can tell you something, you’ll never regret your experience, NEVER! It’s such a good adventure, it’ll let you learn more about yourself, who you are and, the most important it’ll make you richer than before!

So I planned my travel alone, I wanted to do everything by myself, just because I wanted to prove to myself that I was good enough to do it. And you know It’s like little challenge in your life, like “If I can do this, I can do anything”. I’m pretty much like this sometimes. So for those who would like to go away for a long time or just want to take holidays in the west coast… I’ll tell you almost everything about my trip!

Golden Gate Bridge, San Francisco, California

Schools

There are a lot of english schools in San Francisco, and it’s really hard to compare them when you haven’t tried them. So when I planned my journey and asked around people who had an experience like this to get more informations, I learned that some international schools were good in one city and bad in an other one… So it doesn’t really help! So as it is pretty expensive, you don’t want to miss it! I had 2 of my friends in San Francisco when I was looking for my school and they told me that theirs was so great! I trusted them and I took it: Intrax English Institute. I couldn’t be happier to be there, all the teachers were so nice, the school is in a new place so everything is new, it’s in a building near Embarcadero. So I’ll tell everyone to go there if they want to go to San Francisco to learn english. When you arrive you have to take an exam to let the school know which level you have in english, after that you integrate the level you belong in. When you are in a level, for example the 4, the session in a level is 8 or 9 weeks to complete it. But if after 3 weeks you think you can go in the level up, you can take a test to try it. If it’s good you go to the level up, if not you have to finish the session and take the test with everyone at the end of the session. It’s a pretty good system because you are not stuck in a level if you don’t feel comfortable, and the teachers are really available if you want to talk with them. They will know who you are so fast even if the school has plenty of students. It’s important when you are far away from your home to have a space where you feel a little bit at home.

NB: The school is also in San Diego and Chicago. So if you want to, you can stay 3 months in San Francisco and after 3 months in Chicago. It’s possible! If you want to discover another city or something else. The price is the same, you’ll just have to move yourself to the other city :) that’s it! Pretty cool right?

Sunset, Russian Hill, San Francisco, California.

Internship

I couldn’t be an intern back in San Francisco because I didn’t stay there long enough. But the school is really well prepared to help you find one. It’s really flexible and someone will help you write your resume, to find a job you’ll like, and everything you’ll have to do. And a professional experience in a foreign country will shine on your resume!

Also, the watchword at school is “ONLY ENGLISH” and everyone respects it. You’ll be with different nationalities so if you don’t speak english that well you’ll quickly feel frustrated because words are missing. But even if it’s hard everybody tries to communicate in english even if someone talks the same native language. And it puts everyone in a good mood because everyone can understand and/or tries to. They also have a good way to reward you by giving you a good point if you speak english at school (out of the class). And when you have 5 good points, you can have a gift! Ok you feel like a child, but I can tell you that when I got mine for the first time I was pretty proud of myself ahaha!

If you have to make a choice, I’ll tell you to go to the Intrax school of  Saint Giles. Some of friends I met in San Francisco were at this school and it’s a good one. Some others friends changed schools during the year because it wasn’t as good as they thought. So I know it’s a lot of money and an investment for the future so I’ll talk about my experience in those two schools.

Housing

So… find a place… It’s a big piece of cake! When I left France, I was thinking I’ll find roommates. Like real californian, roommates like “Friends” and stay there forever and ever with my new friends skating, surfing, … be a real californian girl! Long blond hair, my skate under my arm and going to the school like this ;) Yes I know… it’s a little bit too much but you have to know that I can surf now! Yes, really! But let’s go back to the real subject. So I was going to San Francisco just for 6 months so it wasn’t enough I think to find it… But at the beginning I didn’t know that.

Rent

For renting, I’ll give you this website: craiglist. They use it all the time for almost everything: rent, housing, job, etc. The ergonomics of the website isn’t really brilliant, it’s necessary to search but you can find many things. My research for roommates didn’t really bear fruit … The rents of rooms in apartments were really very expensive, more than $1 000/month for an empty room! As I was there for only 6 months and because I had rented a room in a residence for 1 month I didn’t really want to furnish a room for 5 months but well it’s possible. It’s necessary to know the districts to be able to choose and not make a mistake :) but you can do it and I think that it is an experience which can be very rich! When you are in an apartment you feel quickly at home and more easily get its bearings. Even if San Francisco welcomes you!

Sunset, Twin Peaks, San Francisco, California.

Residence

So for me, I rather opted for a residence, there also the school gave me several options: some with apartments to be shared, other one with simple or double rooms, etc. But be aware! Announcements on the localization are very very very deceitful! Finally no one warns you that in San Francisco, from one street to the next it can become a little “dangerous”. And that the Tenderloin district was not really respectable! I chose my residence a little bit at random I have to say … Because I didn’t know districts, I told myself well I’m not going to take the cheapest but not the most expensive either. I had 3 choices and I chose the “average” residence. The same group which was called Vantaggio had 3 different residences. Today, the residence Vantaggio Cosmo doesn’t exist anymore. For the other one, when I was there: Turk street, you don’t feel so comfortable in the district so even for a guy I wouldn’t advise you to there, same for the O’Farrell Vantaggio. I saw a new one on the website but the district isn’t so good either. The one where I was has been acquired. So, I only lived at the Vantaggio in Turk Street for one month (I was thinking it would be enough time to find a rental) … It has been a special experience, but in the wrong way. If you’re going to San Francisco, don’t take Turk Street. There is nothing special inside and you won’t feel comfortable, especially at night and alone. I want to be specific, nobody ever stopped me on the street or bothered me. And in general it never happened. But it’s the street and the district of the homeless and some junkies, they are not aggressive, nobody ever asked me anything like it happens to me so many times in Paris and in every district. But if you don’t need to take this street, don’t take it. It’s not a dangerous city, compared to Paris where I lived during 3 years, I can tell you that San Francisco is so much more pleasant!

Finally at the end of my first month (yes I survived) I went to the Vantaggio Cosmo. A lot of my classmates and friends were there. It was the top of the range version of the residence (of the Vantaggio company of course). Well not especially super but the street was nice, another residence of the same kind was down the street and there were quite a lot of restaurants / bars in the surroundings, the public transportation nearby which served the city well it was a good deal.

NB : It is necessary to be wary of pictures you’ll find on web sites. On the website of Vantaggio Cosmo it showed an available fitness gym in the residence for example… Actually it existed but practically no machine worked normally! Well, they already knew at this time that few months later it would be sold. So it didn’t help for the renovation and nobody told us this information before we arrived.

Good deals

For your informations, you’ll find below some links to others residence / flat of the same kind (short and long time):

- USA Hostel:It’s the hostel which is a few meters away from Vantaggio Cosmo – very nice, the team is great welcoming and common areas are very cool: attractive kitchen, table football, cinema, laundry, etc. Everything is recent and in good condition. I think that rooms are a little bit smaller compared with the Vantaggio cosmo but nothing very shocking or disturbing :) The only problem which I found is that many French people lived there … So to meet foreigners to speak English it’s a little more complicated, even if other ways exist, naturally!

- Spaulding Hotel: I also heard good feedbacks about this residence but I didn’t have the opportunity to visit rooms. Placed well, at Union Square and just next to Market Street.

- Fillmore Center: It’s not an hostel but a residence including several types of apartments and studios. It’s very nice and pleasant! I had the opportunity to visit several, often apartments rented by 4 people, it’s very well organized and modern. I think that it’s a very good deal if you plan to live in San Francisco for a long period. I missed having no true home a little during these 6 months, after a while that is a little lacking… I think that all the apartments are furnished or semi-furnished so you just have to put down your suitcases :)

When You should go there?

Sunset at Alcatraz, San Francisco, California.

Then I stayed in San Francisco September to Mars and personally I have needed neither big jacket, or glove! The weather is always constant, it’s always middle-season! I will recommend you to go there in September-October. Why not for an event?! Halloween for example! The Americans are crazy about this and me too! There are short-lived stores which grow almost everywhere in the city to sell decorations and dress up, it’s perfect! Otherwise, the weather is rather clement (temperatures high enough), there is often an Indian summer, so it’s very good in September October more than in July August in San Francisco. And then you will have maybe the opportunity to see all the Golden Gate Bridge during your journey. Hope the fog will let you see it integrally ;)

City guide

Here is the small summary of the places that I tested during my journey in San Francisco and I hope you’re gonna like it. I used to search often on websites to find small and nice restaurants, also in guides and when I walked and strolled on the streets and simply see a place I liked and make a stop. So this is what I would call my discoveries, classified by district but also the list of things to be tested when you are in San Francisco!

The first tips I can give you is to walk, walk in every street, get lost, enter the restaurant you see and you like, talk to people, make friend…! Let yourself live with the city. Don’t visit San Francisco like the other city with the tourist place, be lost in San Francisco, it’s full of surprises!

First of all, I recommend you to check those websites which include the various events which take place in the city all year round: concerts, celebrate, evenings, etc. etc. There is somethings to do every day in San Francisco so don’t hesitate to go there often. For low budgets and the others it’s also interesting because there is often information on reductions available.

. CMYK City - San Francisco
. SF Fun Cheap

To try

- A burger at IN-N-OUT and Super Duper (I prefer the one from Super Duper)
- A cheese cake at cheese cake factory
- Some crab at Fisherman’s wharf
- A Mexican restaurant in the Mexican district, Mission District
- A karaoke party and/or an evening at a piano bar
- Go to Sausalito by bike through the Golden Gate Bridge
- See the sea lions at Fisherman's Wharf
- Visit the hippie district and do some shopping over there
- See the sunset at Twin Peaks, Baker Beach, Ocean beach... I mean, see the sunset everywhere you can it's like a tradition
- Picnic at Dolores Park
- Brunch at the Mama's
- Go to see a game of baseball, basketball and/or football
- Visit Alcatraz, and make a reservation as soon as you can
- Take a ride with the cable car! It's amazing!
- Walk on Castro district to see the naked men ;)

Union Square and around

Downtown, San Francisco, California.

It's the tourist district but you have to check it. With shops, cable car who go from there to the sea... All the transportation are really well deserve from there.

Coffees:

- Cup a Joe: Corner of Leavenworth and Sutter street. Little coffee with terrace and good muffins.
- Sugar café: 679 Sutter Street. During the winter there is a fireplace and it's really comfortable. I went there all the time during the afternoon to chill out over there but it's also a place where people go to party.

To eat:

- Chopstick: 883 Bush Street, very good Chinese restaurant
- Sankaru: 704 Sutter street, Japanese restaurant sooooo good.
- Cheese cake factory, it's in the commercial center Macy’s at Union square. The cheese cakes are yummy and giants! You have to try it once! It's also a restaurant where you can find all the types of food. But go there early because it's always full.
- Thai stick : At the corner of Post street and Jones street, Chinese restaurant
- Honey honey : At the corner of Post street and Taylor street, it's good for brunch: pancakes, crepes, salads....
- Cocobang: 550 taylor street, delicious Korean restaurant
- Super Duper : 2304 market street, burgers there are so good! It's the one I like the most.
- Mexican kitchen near to yerba buena park. Terrace, good mexican food!
- Lori’s diner: 500 Sutter Street, but I think there are more in the city. Typical american decoration and food. You have to test it!

To move your body:

Don't forget that in San Francisco, bars and clubs close at 2am. So people start the party earlier. You'll find some place where they're going until 4am but not more.

- The Starlight: 450 Powell Street, it's a bar on the top of an hotel. You have an amazing view of San Francisco.
- Dueling Pianos at Johnny Foleys: 243 O’Farrell St. It’s one of my favorite place. Two guys are playing piano and singing the song you give to them. There are papers in all the tables, where you can write the name of the artist and the song you want them to play. Give it to them with some $$$ and it’s all good!!! The ambiance is really great! I’ll recommend this for sure.
- Ruby skye: 420 Mason Street. It’s a club, it’s a good one, the kind of music is pop, rock, rap… I used to go there all the time because it was near my hostel. There is a slide at the entrance.
- Infusion: 124 Ellis Street , it's the bar of the hotel, cool space.
- 222 hyde: 222 hyde street, Techno house club trendy.
-Vessel: 85 Campton Pl, it's a great club with good djs and music! Near to Union Square.

In general, all the Polk street from Post street until Marina district is full of bars and restaurants. Like:
- Parilla: 1760 Polk Street cheap and good Mexican restaurant.

Shopping:

At Union Square you’ll find all the big shops and commercial centers: Levis (at Union Square), Uniqlo, Nike, Apple, Bloomingdale’s, Macy’s, Westfields (on Market Street) with brands like: Abercrombie, top shop, adidas, american eagles, etc.

And also a good place to find some cupcakes in the basement.

On Powell Street you’ll find some shops to buy caps from american teams: basketball, baseball, …

Embarcadero

Embarcadero, San Francisco, California

Embarcadero is the port of San Francisco. With an amazing view of the bay bridge… I know with the Golden Gate Bridge we finally totally forgot this one. But it’s the one who will let you go to Berkley and Oakland :) So not so bad! And it’s less famous but it’s beautiful also. People are running through the road Embarcadero to Fisherman’s wharf. Californian likes sport and healthy life ;)

Near the Ferry Building, walk away until the end to see the view from the Ocean to the city!

To eat:

- Ferry Building : At the beginning of Market street, near the Bay Bridge. You’ll find inside so many different restaurants, shops… All the ones I tested were pretty good. It’s healthy with good products! During the winter there is an ice skating rink near, you’ll do it with a view of the bay. And also, if you’re going there during the Christmas period, make a stop to the Hyatt Regency Hotel who had the most beautiful and magic christmas decoration!

North Beach

North Beach, San Francisco, California.

It's the italian district, one of my favorite. It's very pleasant to take a walk and there is a lot of thing to do. It's full of history and old bars!

Coffees:

- Caffe Trieste : 601 Vallejo Street, try a coffee there. Enjoy the style of the place, and the good ambiance there.
- The station : 596 Pacific Ave, young and new bar!

To eat:

- Mama’s: 1701 stockton street, awesome for the brunch! There is always a big queue but it’s worth it!
- Ideale: 1309 grant avenue, good italian restaurant.
- Sushi on north beach, katsu: 745 Colombus avenue
- Caffé roma: 526 columbus street. Sandwiches are really excellent there.
- Golden boy: 542 green street. Pizzas are very good and inside the restuarant really reminds you of the American movies. If the weather is beautiful I recommend you to take away and eat in a park, like the Washington Square Park. Otherwise the decoration is funny but not so welcoming.
- Tommaso’s: 1042 kearny street. The oldest italian restaurant.

To visit:

- The Coit tower with a great view of San Francisco and the streets up and down
- The beat museum, if you read "The road" you'll like to make a stop

- Jackson street and square: It's cool to walk in Jackson Street, it's full of red quite brick-built building and it leads To Jackson Square which is rather impressive. From there, we have the view on every high rise of the financial district and see the difference between old San Francisco (before the earthquake) and the new one, with all the high buildings.

View of San Francisco from North Beach, San Francisco, California.

Chinatown

In China Town, you’ll just be impress because within seconds you’ll think you’re really in China. The population of Chinese people here is huge, all the signs are written in Chinese and sometimes not even in english ;)

Walk all along the district, go to the square and see the community played together. It’s great.

To eat:

- Fortune Cookie at Golden Gate Fortune Cookie Factory: 56 Ross Alley. It's awesome to see the woman create it. And it's also very good. Try also the chocolate one.

Hayes Valley

Sunset, San Francisco, California

Walk from the Painted ladies to this little district… lights, little shops and restaurant… San Francisco let you go to a district to another one to discover the best of the city. You’ll think you visit another city in each different district and it’s the magical side of San Francisco! Full of surprises all the time!

Ice cream:

- Smitten Ice cream : 432 Octavia street. Ice creams are excellent and the place very nice, it’s the best I ever ate. It’s a food truck, if you go that way, you have to stop there! The ice cream is made in front of you and the story about it is pretty great.

Shopping:

- Azil boutique : 451 hayes street. A little shop with great jewelries.

Marina District

Golden Gate Bridge, San Francisco, California.

It’s the “richer” district and the flat one ;) Created after the earthquake with the junk of it, it’s the reason why it is so flat compared to the rest of the city. You’ll see beautiful houses, so different and great.

To move your body (or to sing):

- Silver Clouds: 1994 lombard street (corner with Webster Street). It's a karaoke super fun! Again like the movie! I spent a night there it was so great! Test it if you can!

Shopping :

- Fawn: 3108 Fillmore Street between Filbert and Pixley, jewelries, clothes,... some good stuffs in a cute places.

Haight-ashbury / Castro

Sunset, Castro District, San Francisco, California.

So this is the big part ahaha! My really best and favorite district: Lower Haight. It’s where I spent most of my time, walking, chilling, partying, and simply having fun! Maybe the craziest people are over there and it’s the reason why I liked it so much!

SO, Castro to see naked men walking totally relax, crazy stuffs everywhere! Also, for some history check out the Harvey Milk Space at the beginning of the street.

Haight Ashbury also for the history, it’s where the hippie movement begging, like Castro where the gay movement begin. And you’ll say I’m cray (maybe it’s right) but you can feel it! You can feel with the ambiance of people, district, everything like everything can start in San Francisco. So ok I’m totally in love with this city but hope you’ll feel the same, because it’s all good!

To eat:

- Café international: At the corner of Haight and Fillmore Street. My favorite place, to work, to chill, to listen music, to eat cake, drink smoothie, to do everything. The woman who work there is a big personality, she speaks several languages and if she likes you she will recognize you and your taste pretty easily. The sun comes through the place, it’s the best place to chill out. Test the middle east plate, a quiche, a cookie warmed and a smoothie.
- Café du soleil: At the corner of Fillmore and Waller Street. The terrace is all day long full of sun! It's great to make a stop and eat there for lunch. It's a french restaurant by the way.
- Samovar lounge: 498 Sanchez Street, a great place for the brunch.

- Bisou: 2367 Market Street, french gay restaurant for the brunch it's so good. And don't hesitate to take some mimosa drink!

To move your body, have a drink or play:

- Mad dog: On Haight Street near to the Cafe International, the great american style with billiard table, big wooden counter and all. I spent quite a lot of evening there and it's really very cool.

Shopping:

- D-structure: Haight street (almost at the corner with Fillmore street). It's a store which sells at the same time clothes and exposes artists. Middle art gallery - middle shop. You'll find original shirts for boys and attractive things for girls there.

There are also nice evenings every Friday night, you'll meet people of almost everywhere and all styles. On the first Friday of every month the artist changes, so there is a bigger party at this moment. If you are in the are), don't hesitate to make a stop. People who work on it are brilliant!

- Shoebiz: 1420 Haight Street (there are others in the city). Shoes shop, where I found Minnetonkas for 45$. And also the adidas shop on the other floor.
- Ambiance: 1458 haight street. You'll have to search but there is good stuff to find at a cheap price.
- Genisis: 1573 Haight street indians jewellery really great with some dream catcher.
- Idle hand: 575 haight street, tattoo shop!
- Loved to death: 1681 haight street, with some curiosity and strange stuffs. Really fun.

Castro Disctrict, San Francisco, California.

Mission district / Dolores Park

Women's building, Mission District, San Francisco, California

Street art, picnic, music, here we go! Mexican district in some part, near to the hippie district also so you’ll find some mixture! It’s creative district anyway!

If the sun shine, you HAVE TO, take something to eat and go to Dolores Park. What a magical place.People make barbecue, take their baffles to listen to some music, they smoke weed, so I don’t have to tell you that they are totally cool… Remember Woodstock? Nope?! Go there :)

There is a small market close to the park, where everybody is going to shop. It’s a great one compared with to the others, a little bit organic, health.

Street Art:

Take Clarion Alley, Women’s building, Mission district and see by yourself the magic of street art.

Coffee:

- Craftsman and wolves: 746 Valencia street. Hot chocolates and cakes are good.

Ice cream:

- At the corner of Dolores Street and 18th, a lot of people queue when the weather is good.

To eat, good Mexican restaurants:

- Salt house: 545 mission street
- Taqueria cancun: 2288 mission street

Shopping :

- Walk on Valencia street, mission street and the 16th. Plenty of shops, cute shops for clothes and jewellery like o After life at 988 Valencia Street.

Dolores Park, San Francisco, California

SOMA

Yes I know, we didn’t talk about museums yet… But here we go ;)

To visit:

- SFMoMa: 51 Yerba Buena. The shop is also cool.

- Yerba buena Park: Plenty of gallery around: 111 Minna Gallery (111 minna street) and Brainwash Gallery (1122 Folsom street), a laundry revisited in artistic place.

San Francisco, California.

That’s all, I hope that you will have appreciated this article. Naturally, I can’t tell you everything I have also my secrets ;) But hope with this guide you’ll find the best and enjoy. The city abounds you in attractive, mysterious and full of surprise places. I rarely saw a city as this one. It includes all the genres and all the nationalities, from one district to the next you will have the impression that you are in a new city! Again, don’t hesitate to walk, it’s in these moments that you discover the best places. And I think that it’s what will make your journey ;)

If you have other addresses you want to share, let’s do it. Also, if you tested some places, let me know what you think.

I end with a great letter which was drafted by a girl who lives in San Francisco, she retranscribes exactly what I felt when I was there:

"Dear San Francisco,

New York may be The City That Never Sleeps, but you are the City That Knows How. ‘How’ to do what? Well – everything. You are the city that knows how to have fun, how to embrace diversity, how to recover from adversity, and how to create products that the world didn’t know it needed. Your talents are countless but I didn’t realize much of this right away. I was smitten by your light, your taste and your variety before I knew about your other qualities, and I suspect that I still haven’t discovered them all. Fortunately, I have a lifetime to find out about them.Read more